Ugrás a fő tartalomra

Ősz Zebegényben

Az őszi szünet első napján Zebegénybe utaztunk emeletes vonattal, hátizsákkal és az addigra elengedhetetlenné vál(l)t Flector Forte krémmel, valamint hatszáz másik emberrel együtt, akik pontosan ugyanezt az úticélt tűzték ki előző este. 

Szerencsére, ők azután nagyrészt a hegyoldal felé vették az irányt.

Én rétesezni akartam, illetve évek óta szerettem volna megnézni a Szőnyi István Emlékházat, és most végre sikerült. Utóbbit mindenkinek melegen ajánlom, a külön megnézhető kisfilmmel és a Mr. Schwarz-hasonmás macskával együtt. 

Az előbbit, a rétesházat többszöri próbálkozás alapján egyébként nem annyira; igazán nem akarom leszólni, és lehet, hogy csak én vagyok végtelenül elkényeztetve, de a falunkban olyan mennyei réteseket szoktunk kapni, hogy -- amikor éppen levegőt kaptam az eszeveszett fájdalomtól -- kifejezetten gyengének éreztem a felhozatalt (meg túlságosan sósnak, a tölteléket túlfőttnek stb.). Úgyhogy, lehet, hogy monopolhelyzetükben inkább ők vannak elkényeztetve (kb. mindig kilométeres a sor előttük).

Vannak -- a pszichémmel kapcsolatosan nyilván érdekes részleteket sejtető -- vonzalmaim, amelyekről olykor a blogon is szoktam mesélni, ilyen például

1. a hangszer-,

2. a tájház- és

3. az emlékház-

fetisizmus mániám. 

Volt is egyszer egy ki nem beszélt, engem azért persze, mélyen traumatizáló félreértésem valakivel, akinek -- egy ideig úgy éreztem -- annyira jó lett volna megmondani az igazat, miszerint "Don't worry. It wasn't about you. It was only about your... instrument." :P Na, de hagyjuk, mert erősen konyha-freudizáló lenne, ha folytatnám (már most is az).

Miközben elméletben markánsan elítélő véleményem van a kultusznak arról a formájáról, amikor egy írónak vagy költőnek a magánéletét firtatják, intim leveleit közlik újra, vagy a lakhelyeit látogatják végig, nem pedig a nyilvánosságnak szánt életműve, azaz

a szövegei alapján ítélik meg, 

a valóságban mégis időről időre lenyűgöz, ha láthatom egy-egy alkotó egykori tárgyi környezetét. Lubickolok az utánozhatatlan atmoszférában (#genius_loci). Nagyra tartom, ha a bútorok és festmények is megmaradtak, és hozzáértő kezek rendezték őket össze. (És hát, tegyük hozzá, a falubeliek biztosan oda is járultak a nagy művész házához egy-egy ritkasággal.)

Asztalos Sámuel, a neved és a széked is nagyon szép

Van abban valami elképesztően izgalmas, ha ugyanazokat a hétköznapi rekvizítumokat nézhetjük meg, ráadásul ugyanott, ahol az adott művész élt. Pláne, ha ilyen jó festő, mint Szőnyi, és ha a hely ilyen szép, mint Zebegény. Azt hiszem, ilyenkor abban az illúzióban ringatjuk magunkat, hogy közelebb kerülünk a titokhoz: ahhoz, hogyan lesz (festék)porból és oldószerből művészet a vásznon.

Külön érdekes, hogy éppen egy nappal a kirándulás -- és '56 évfordulója -- előtt magánleveleket fordítottam az ötvenes évekből, és teljesen a hatásuk alá kerültem (miközben, természetesen, a kétségek is ott voltak a fejemben, hogy ezt vajon mennyire szabad). Mostanában ez volt a legérdekesebb szellemi feladat, amit kaptam, többször igazi flow-élményt adott. Ez a vers- és fotógyűjtemény pedig nagyon megindító. Sokat gondolkodtam azon, kinek milyen sors jutott akkoriban (ünnepelt vs. elfeledett művész és egyebek).

Az őszi szünet tehát igen jól kezdődött -- később pedig, teljesen véletlenül, a tájház-imádatom is megtalálta a tárgyát; erről írok legközelebb.





Megjegyzések

  1. Nagyszerű képek. Roy-t éppen műtötték aznap, de később sikerült nekünk is egy kis kiruccanás a Dunakanyarba. Ezúttal Nagymaros volt a helyszín és geoládázás volt a program. Az a macska isteni. Ami a művészek magánéletét illeti, az olyan Nyáry Krisztián féle műveket én se szeretem, de ha nagyon jól ismerem és értékelem egy festő, író, zeneszerző munkásságát, akkor nem érzem voyeurizmusnak a magánéletükbe való betekintést. Sőt, sokszor jobban megértem egyéniségüket és így jobban értékelem is a műveiket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, Roy remekül van! Nagymaros is szerepel a terveink között. Olyan klassz az aktív példátokat látni, én is ilyen akarok lenni - már most :D.

      Pedig micsoda sikertörténet a Nyáry-féle, miközben szerintem az alapötlete elhibázott, legalábbis "szakmaiatlan". Azt vettem észre, hogy mégis, mostanában éppen úgy, ahogyan te írtad, ha valaki vagy valami -- pl. ötvenhat-- érdekel, szívesen olvasom az ő bejegyzéseit és a hozzászólásokat is (kollektív emlékezet címén).

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Hovatovább*

Nagyon régóta írom ezt a blogot -- és nagyon régóta nem. :) Írhatnám vicceskedve, hogy alkotói válságban vagyok, de az a helyzet, hogy tényleg abban érzem magam, és nem olyan vicces benne lenni. Jó volna folytatni az írást, de mindig elakadok, holott az évek során a részemmé vált ez a felület; úgy érzem, hogy a vidéki városi érdekes színfolt lett a hazai blogszférában, nekem kiváló kreatív csatorna, grafomán énem legjobb terepe, nektek pedig rendszeres olvasnivaló (volt). Bocsánat, hogy bevonlak benneteket a dilemmáimba, de úgy gondoltam, mégis jobb, ha írok valamiről (bármiről), mintha semmiről sem, ugye. Ugyanakkor a meta-diskurzust kifejezetten nem bírom, mert vagy van mondanivalója az embernek, és akkor írjon, vagy nincs, és akkor ne. (!) Most mégis a köztes állapotról öntenék ide néhány gondolatot, hátha nekem is tisztább lesz a kép: 1. A blog fő szerepe az, hogy a hobbimról, a lakberendezésről szóljon, másodlagosan pedig az, hogy ha valami történik a Háznál, azt megörökítse (ez

Lomtalanítás '23

Annak ellenére, hogy idén márciusban mindössze másfél óránk volt arra, hogy belevessük magunkat hű társammal, E.-vel a lomizás szenvedélyébe, eléggé eredményesen zártuk, azt hiszem.      A macska és a kertészkedéshez való összes szerszám, vödör stb. mind az autóban volt, mert éppen útra keltünk otthonról, hogy a hétvégét a háznál töltsük, és tudtam, hogy nem akarom és nem merem sokáig így hagyni őket, úgyhogy minden újabb, tíz-tizenötperces kör után ellenőriztük, hogy minden rendben van-e, ami erősen korlátozta a lehetőségeinket. (R. minden alkalommal jelezte, hogy ez neki egyáltalán nem tetszik, és menjünk már.) A felszabadult, egész délutános, kissé mániákus portya ennek következtében elmaradt, de nem baj: az adrenalin így is dolgozott bennünk, és örültünk mindennek, ami szembejött.      Az egész úgy indult, hogy befordultunk az egyik kedvenc utcánkba, és egy pillanat alatt kihalásztam a szemétkupacból ezt a képet: Innentől már nyert ügyünk volt, mert annyira tetszett, hogy minden má