Ugrás a fő tartalomra

Ingatlanár-tárgyalás - I. rész (retrospektív)

Ma nem lesz szó semmiféle kényes témáról, mint a legutóbb. Ma könnyed lesz minden, mint egy vasárnap reggel (szerintem vagyunk egy páran, akik a zsigereinkben érezzük, hogy azt a számot egészen biztosan nem kisgyermekesek írták; a vasárnap reggel mint könnyed téma, atyaég. Világos, hogy a dal egy szakításról szól, de egyáltalán: a hasonlat ötlete hogyan merülhetett fel?!). Illetve, dehogynem kényes ügyről fogunk beszélni: a pénzről.


Térjünk rá arra, hogyan is bonyolítottuk életünk első ingatlanvásárlását - materiális szinten. Menjünk hát vissza az időben 2017. májusára.

Azért is gondoltam, hogy meglesz ez a ház, mert a házmustra reggelén mindenki akkor ült be az autóba, amikor kellett, és döngettünk szépen az autópályán a cél felé.

Aztán összevesztünk az M7-esen. Azon, hogy kell-e nekünk valamiféle közös, sziklaszilárdan képviselt, végigvitt ártárgyalási stratégia. Nem volt finom. Nagyon sz@r volt.

Az út végén kicsit el is tévedtünk, de a tulajdonos segített odatalálni. Amikor visszanézem az aznap rólam készült képeket, látom ennek a nyúzottságát az arcomon. A stresszt, nem a felszabadult örömöt. De meglett, és ez a lényeg. Azt hiszem.

Egyébként az eladók egy nagyon kedves család, és abszolút részletesen vezettek körbe, meséltek a házról stb. (Lássuk a kontrasztot az első, kudarcba fulladt házmustrával.) 

De, hogy visszatérjek az anyagiakra: miközben megvannak a magam gátlásai, azért egyre jobban zavar ez a rohadt nagy patriarchátus, ami annyira jellemző kis hazánkra. 

Tehát, hogy az árról - és minden lényeges dologról - a férfiak tárgyalnak. A megszólítástól kezdve ("Palikám", "Józsikám") a testbeszéden át (kézfogás!) minden arra utal, hogy a nő mint kellék van jelen; bólogathat, szótlanul figyelhet, meg, mit tudom én, tölthet ásványvizet. Na, ilyenkor szoktam én - nyilván rettentő szimpatikus módon, de pont nem érdekel - kezembe venni a gyeplőt, és elkezdeni kérdezni, vitatkozni vagy provokálni. Pimaszul és idegesítően - minél jobban látom a hatást, annál inkább.

Olyannyira, hogy az eladó megkérdezte, hogy mi a _valódi_ foglalkozásom, mert az nem létezik, hogy én egyszerűen csak (!) egy ________ [bölcsész végzettséggel rendelkező, iskolában is munkálkodó egyén] legyek - ezzel az arroganciával, tette hozzá nyilván magában. 

Ezt azért elég nehezen veszem bóknak. 

Pedig a koreográfia szerint ilyenkor nagyon kell ám mosolyogni.

Akkor lennék nagyon büszke, ha a fenti stílushoz kellő diplomáciai érzék is társulna nálam, és elmondhatnám, hogy megnyertem a csatát. Ezzel szemben azt hiszem, az erőszakosságom, illetve igenis: a közös taktika hiánya miatt buktunk párszázezer forintot, amit kellő puhítással még le tudtunk volna esetleg alkudni.

Érzékeny téma ez: ugye, a második ingatlannál már sokkal okosabb lenne az ember. Ugyanakkor, tudván, hogy a miénk nagyon alacsony árfekvésű ház, nem gondolom, hogy milliókat lehetett volna lefaragni; realisztikusan, kb. 10%-ot sikerült.  


Hogy vidámabb részletekre is kitérjünk, egy dolgot biztosan tudtam: hogy nem szeretném, ha másé lenne a kert aljában húzódó nyárerdő és a mögötte elterülő termőföld. Úgyhogy, amikor úgy láttam, hogy valószínűleg nem fogunk tudni összegben lejjebb menni, valahogy belealkudtam azokat is az árba. Ezen a ponton tapintható volt a levegőben a feszültség és az értetlenség, de ma már végtelenül szórakoztatónak találom az egész helyzetet. 

Két városi figura (akiknek szemmel láthatóan lövésük sincs arról, hogy mi az az "aranykorona", de még arról sem, mennyi az az "egy hektár") tárgyal az őstermelő földtulajdonossal, és az asszony (emberek: érezzük ennek a súlyát!) éppen ajánlatot tesz a földre.   

Előttem van L. arca, ahogy kimeresztett szemekkel, némán artikulálva kérdezi tőlem az eladó háta mögül:

- Miért. vesszük. meg. a. szántót? meg. az. erdőt?

Ööö... azért, hogy a miénk legyen. :-) :-) 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Hovatovább*

Nagyon régóta írom ezt a blogot -- és nagyon régóta nem. :) Írhatnám vicceskedve, hogy alkotói válságban vagyok, de az a helyzet, hogy tényleg abban érzem magam, és nem olyan vicces benne lenni. Jó volna folytatni az írást, de mindig elakadok, holott az évek során a részemmé vált ez a felület; úgy érzem, hogy a vidéki városi érdekes színfolt lett a hazai blogszférában, nekem kiváló kreatív csatorna, grafomán énem legjobb terepe, nektek pedig rendszeres olvasnivaló (volt). Bocsánat, hogy bevonlak benneteket a dilemmáimba, de úgy gondoltam, mégis jobb, ha írok valamiről (bármiről), mintha semmiről sem, ugye. Ugyanakkor a meta-diskurzust kifejezetten nem bírom, mert vagy van mondanivalója az embernek, és akkor írjon, vagy nincs, és akkor ne. (!) Most mégis a köztes állapotról öntenék ide néhány gondolatot, hátha nekem is tisztább lesz a kép: 1. A blog fő szerepe az, hogy a hobbimról, a lakberendezésről szóljon, másodlagosan pedig az, hogy ha valami történik a Háznál, azt megörökítse (ez

Lomtalanítás '23

Annak ellenére, hogy idén márciusban mindössze másfél óránk volt arra, hogy belevessük magunkat hű társammal, E.-vel a lomizás szenvedélyébe, eléggé eredményesen zártuk, azt hiszem.      A macska és a kertészkedéshez való összes szerszám, vödör stb. mind az autóban volt, mert éppen útra keltünk otthonról, hogy a hétvégét a háznál töltsük, és tudtam, hogy nem akarom és nem merem sokáig így hagyni őket, úgyhogy minden újabb, tíz-tizenötperces kör után ellenőriztük, hogy minden rendben van-e, ami erősen korlátozta a lehetőségeinket. (R. minden alkalommal jelezte, hogy ez neki egyáltalán nem tetszik, és menjünk már.) A felszabadult, egész délutános, kissé mániákus portya ennek következtében elmaradt, de nem baj: az adrenalin így is dolgozott bennünk, és örültünk mindennek, ami szembejött.      Az egész úgy indult, hogy befordultunk az egyik kedvenc utcánkba, és egy pillanat alatt kihalásztam a szemétkupacból ezt a képet: Innentől már nyert ügyünk volt, mert annyira tetszett, hogy minden má