Ugrás a fő tartalomra

Utólagos vízszigetelés II.: a padlófűtés-dilemma

A házunkban cserépkályhák vannak (azok sem mindenhol) és vizesedő falak (azok viszont mindenhol). Milyen lenne, ha az ezekből következő két cél: az egyenletes, modern fűtés és a száraz fal egycsapásra teljesülhetne? Ha ez a feladat is egy játszótéren hallott tanács alapján fog egyszer megoldódni, az nagyon vicces lesz. 

*
Az egyik forró nyári napon feküdtünk a Gerendás szobában, finom hűvös volt, és éppen arra gondoltam, hogy a paplan alól kibújva nem ártana felvenni kardigánt és zoknit, amikor megvilágosodtam és beugrott, hogy ide padlófűtés kell. Pontosan úgy, ahogy R. javasolta a játszótéren. (Itt is kösz!) És éppen úgy, ahogy nyugaton az öreg házakban már nagyon régen szokás.


A brit lakberendezési magazinokban számtalanszor lehet olvasni cottage- és pajta-tulajdonosoktól, hogy "nagyon szeretjük a környéket, a nyugalmat, a ház eredeti szerkezeti elemeit, de a legjobban - nos, a legjobban a padlófűtést imádjuk!"


Ha nekünk lenne, nyilván nem nyáron akarnám bekapcsolni, de fantasztikus lenne, ha ősztől kezdve nem kéne folyton rászólni a gyerekekre, hogy ne üljenek le a padlóra és, ha temperáló fűtésünk lehetne bármikor.

Csak hát, egy ekkora, 100m2-es ház esetében már megint a bűvös egymillió forintos árról beszélhetünk.

Keressünk sokat. Dolgozzunk többet. Tegyünk félre. 

Folyamatosan csináljuk, próbáljuk, küzdünk ezért. De azért ez rengeteg pénz - pláne, ha a  szükséges kőművesmunkákat is hozzáveszem (az egyik kedvenc kifejezésem: "12 cm-es rétegrend-"re van szükség).

Az első részben írtam arról, hogy acéllemez-besajtolásos vízszigetelésre kértem árajánlatot - ezek a tervek továbbra is maradtak, nem fogom őket feladni, de a listán nagyon előkelő helyre került a padlófűtés, az biztos. Jobban motivál, mint a nyílászárócsere vagy bármi más, mert az lebeg a szemem előtt, hogy a ház használhatóságának időtartamát évente tizenkét hónapra növelné. 

És nem fáznánk a fürdőben.

Vagy a konyhában, miközben sütöm az improvizált palacsintákat (majd erről is írok kicsit).


Beszéltem telefonon egy környékbeli fűtésszerelővel, és ő kedvesen és készségesen felelgetett a dilettáns kérdéseimre is, kb. le kellett állítanom magam, mert felőlem még órákig dumálgathattunk volna a kazán- és dugattyútípusokról, hehe. Lényegében az derült ki, hogy nagyon vizes falaknál nem fog csodát tenni a padlófűtés sem. De azért rettentően csábító.

(a képek forrása)

Nagy szükségem van a tanácsaitokra! 

Melyikőtök tervez/használ padlófűtést? 
Mik az előnyei/hátrányai? 
Kinek milyen tapasztalata van vizesedő házban alkalmazott padló-/falfűtés témában?

*az egyik legjobb vétel 2 évvel ezelőttről: Zara faház (12ezer forint helyett 3900-ért; a túloldala polcozott)





Megjegyzések

  1. Nálunk ez úgy lett megoldva, hogy a legveszélyeztetettebb falak elé belűlről YTONG falat húzott a kőműves és a régi fal és az YTONG közöttre ipari vastagságú kátrányos szigetelés került. Ez persze nagyon vizes falakhoz nem használható, csak ott ahol maximum közepes a felszálló nedvesség. Angliában, persze, az ilyesmit úgy szokták megoldani, hogy vízszigetelő polymer réteget fecskendőznek bele a fal aljába, de az sok-sok millió még itthon is, nemhogy ott.

    Nekem soha nem volt padlófűtésem, de ahol tapasztaltam a kényelmét, imádtam. Tényleg nagyszerű dolog, de alig hiszem, hogy jobban szárítaná a falakat, mint a rendes fűtés. Ja, és szereztél már be páramentesítőt? Fiam esküszik rá, bár én még nem próbáltam ki. Nálunk a három épületből a kicsike, ami vályogból van, az hajlamos egy kicsit dohos lenni, ha nem szellőztetünk meg/vagy fűtünk benne télen. Sőt, még egy nedves nyáron is. Állítólag nem kerül sokba és nagyon belesegít a nedvesség kiküszöböléséhez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az valóban nagyon drága injektálással kapcsolatban is vegyesek a tapasztalatok, sajnos. Ez az YTONG-os technika elég komolynak és macerásnak hangzik! A padlófűtésről konkrétan mesélte egy ismerősöm, hogy a szigeteletlen házak nedvesedésére megldást hozott. Igaz, hogy csak felszínit, mert a vizesedés közben folyamatosan zajlik, ha nincs ott a vízzáró réteg... A rozoga falaknál a falfűtés sem tudom, mennyire kivitelezhető, de majd annak is utánajárok. Páramentesítő: szuper ötlet, köszönöm!! Azt hiszem, a fűtetlen hónapokra kell egy ilyen.

      Törlés
  2. Szia, nem rég találtam a blogodra, mivel nagyon szeretem a vidéki házakkal kapcsolatos írásokat. Nekünk is van egy közel 100 éves házunk. Bár a vásárláskor nem volt túlzottan vizes, a helyi kőműves mindenképpen javasolta, az újraszigetelést. Ez úgy valósult meg, hogy lépésről lépésre téglánként kibontotta a falat, és alátette az új kátránypapíros szigetelést. A ház teljesen száraz. A fűtésünk két kandalló a két szobában, és teljesen befűtik télen is az egész lakást, a konyhát is, ahol amúgy nincs fűtőtest, fűtő eszköz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon hasznos hozzászólás, köszönöm! Meg fogom kérdezni, hogy a miénknél lehet-e alkalmazni a téglánkénti szigetelést. Azt remélem, hogy az előteret (ami majd a hideg hónapokban konyhaként fog működni) nálunk is befűtik majd a cserépkályhák, ha azok maradnak csak.

      Törlés
  3. Szia :) Mi egy 70-es években nyaralónak épült házat bővítgetünk, építünk, szépítünk (emelet ráépítés stb.) fokozatosan 2003 óta. Mikor van egy kisebb-nagyobb összeg, akkor korszerűsítünk stb. Én nem szeretném kívülről műanyaggal borítani a házat, de valamilyen megoldást kellett találnunk, mert a penész itt-ott felüti a fejét annak ellenére, hogy a falak nem vizesek és az aljzat szigetelve lett. Tavaly próbáltuk ki ezt a magyar fejlesztésű belső hőszigetelő rendszert, amely munkában is (nálunk nagyjából minden sk. kivitelezés) árban is a legkevesebb felfordulással, kiadással jár. A felújítások alatt is folyamatosan a házban laktunk/lakunk 3 gyerekkel... Tavaly egy fal szigetelése történt próbaképpen - maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Idén az egész földszintet (50 nm) illetve azokat a falakat, amelyek nem belső válaszfalak teljesen ezzel kezeltük festés előtt. Én bízom benne, hogy ezzel megoldódnak a penészesedés, nedvesedős gondjaink és a fűtésköltség is kevesebb lesz. Hagyományos, radiátoros, gázkazános fűtésünk van - a kazánt egy jobb teljesítményűre cseréltük most, a padlón járólap, illetve laminált burkolat van/lesz. Nem vagyok a cég ügynöke ;) egy blogban találtam az anyagra teljesen véletlenül jó pár éve, csak akkor még pénz, elszántság nem volt a teljes felfordulásra. ;) https://otthon-homesweethome.blog.hu/2018/01/25/hp4_hoszigetelo_bevonat

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Melitta, nagyon szépen köszönöm a tippet is, a részletes leírást is. A te kommented az egyik, ami, hogy úgy mondjam, konkrét haszna a blogírásnak! Mert így összegezzük a tudásunkat, az információkat, és tudunk segíteni egymásnak. Elolvastam a blogbejegyzéseket a termékről, és nagyon tetszik mindaz, amit tud, illetve az egyszerű alkalmazás is nyomós érv; sokat tanultam a bemutató posztokból. Azért is mondhatom, hogy beletrafáltál, mert a házunk homlokzatának díszei, helyi védelme miatt mi biztosan SOHA nem tudnánk vagy akarnánk külső, polisztirol hőszigetelést alkalmazni. Ezzel együtt azt hiszem, a víz útját hamarabb meg kell állítanunk, tehát kell az, hogy ne szívja fel a fal a talajból, de kiegészítésképpen nagyon jó és modern megoldásnak találom ezt a hőszigetelő vakolóanyagot!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Teázós

Totálisan összefüggéstelen lesz, amit ma írok; vegyük úgy, hogy az esőt nézve virtuálisan együtt iszunk valamilyen finom teát ( te-ázás, hahaha ), és van nálam tíz noteszlap mindenféle témában. Tegnap elkezdett poszt. 1. Aki szokott a Rossmann-tól rendelni, és szereti a szakácskönyveket, annak szerintem érdemes most élnie azzal az akcióval, amelyikben bio élelmiszerek mellé Stahl Judit-szakácskönyvet adnak ajándékba. Nem tudom, miért van így, mert a stílusa néhol elképesztően modoros, mégis ő tudja azt, amitől kb. önálló olvasmány lesz a receptgyűjtemény, de mint receptgyűjtemény önmagában is vérprofi. Továbbajándékozni szintén jó. 2. Azt hiszem, el kell fogadnom, hogy az érvényesülés és kapcsolatépítés címén végzett tevékenységek 9/10-e nekem nem megy -- és nem is tartom őket ízlésesnek (biztosan azért, mert kompenzálok). Magamat pedig gyakran tartom bénának, amiért nem építek és nem érvényesülök. Ami még rettenetesen irritál, az a  "ki kinek a kije"  nevű társadalmi társ

Lomtalanítás 2020

Megint visszafelé haladok az időben: ez a szuper gyűjtésünk még akkor történt, amikor nem világméretű járványról volt szó. Az egyik utolsó gondtalan esténk volt, mondhatni. A kerületünkben minden évben figyelem az évente egyszer legálisan utcára hordott tárgyakat (bútormániásként nem bírok nem odanézni), de egyrészt nekem is volt egy minimalista fordulatom, és óvatosabb lettem az esztelen halmozással kapcsolatban, másrészt emlékeim szerint az elmúlt pár évben az egyre erősödő tendencia az volt, hogy napokkal előbb megjelentek a lomisok, krétával felrajzolták a felségterületüket, a lomtalanítás napján pedig kiváló érzékkel, hangos perpatvarok közepette lefoglalták a legmenőbb cuccokat, majd azokat tőlük lehetett megvásárolni .    A gyerekeknek gyártottam is elméleteket arról, hogy végtére is társadalmilag - vagy mit tudom én, milyen szempontból - jól van ez így, hadd éljenek meg belőle, ez nekik így is egy _megalázó, durva_, sokat utazós, hosszú, munkás nap, a mi lakásunk p