Ugrás a fő tartalomra

Eat, play, love - beszélgetés Ízbolygóval

       Parajos penne. Ez volt az első étel, amit lassan öt éve Ízbolygó, alias Ugrai-Nagy Tünde vidéki otthonában ettem. Azóta is imádom ezt a roppant egyszerű fogást. Ettem nála ezenkívül brownie-t, csirketortát, amolyan zseniális "összedobok egy kis" salátát... Röviden: akárhányszor meglátogattam, igen jó dolgom volt. 
     Sikertörténetét jó ideje figyelem; részben a régi ismeretség miatt, részben azért, mert a gyerekek mellett dolgozó és kiteljesedő ember példájából sokat lehet tanulni. És ha még nem mondtam volna: igen gyakran az Ízbolygó-recepttárból főzök-sütök...

Jaksa Tímea fotója
     Tünde, ahogy a blogjából is látszik, csupa szív ember. Facebook-oldalának mottója - "Étel-ital. Gyerekek. Az életem."  - tökéletesen írja le a prioritásait. Ebben a családban a gyerekeket mindenféle jóval etetik, jókat játszanak velük, és mindenekfelett szeretik őket. Ugyanakkor az összhatás nagyon rendezett - evés, játék közben sincs káosz és kupleráj. Én még ilyen rendet, és - ha lehet ezt mondani - ekkora életkedvvel és kedves svunggal végzett, villámgyors takarítást nem láttam kisgyerekes házban! Ez az a hely, ahol semmiféle különleges előkészületre nincs szükség, ha kivonul egy stáb és szétfotózza a szobákat...
***
     Következzék tehát Ízbolygó otthona - ahogyan még nem láthattad. Mert ugyan már láthattad ezt a házat - a Blikk Nők Otthon című magazin 2010. tavaszi számában -, mégsem pontosan ebből a szögből. Most ráadásul beleláthatsz Ízbolygó mindennapjaiba is, hiszen kifejezetten a rend - rendezettség - rendrakás témakörét jártuk körül.

Country Komfort: - Írj le egy helyzetet, amikor tökéletesen komfortosan érzed magad vidéki otthonodban!

Ízbolygó: - Mindig tökéletesen komfortosan érzem magam otthon. Persze néhány comfort fooddal a hatás fokozható:-)

Country Komfort: - Amikor a házat és funkcióit terveztettétek, szempont volt-e, hogy sok legyen a tárolóhely? Mennyire találod elegendőnek a meglévő gardróbot és szekrényeket?

Ízbolygó: - A ház tervezésekor (2004-ben) gyerekek nélkül nagyjából megpróbáltuk megsaccolni, mennyi tárolóhely lesz elegendő gyerekekkel. Aztán ennek vettük még az 50%-át pluszban. Tanulság: a gyerekek kapcsán RENGETEG tárolóhelyre lesz szükség! Ezt minden gyermektelen építkező figyelmébe ajánlom.
   Jelenleg a tárolókapacitásaink még elegendőek, igaz, nagyon kemény vagyok bizonyos dolgokban. "Csak azért, hogy hozzunk valamit a gyereknek" játékok kizárva, a nagyikra is ráerőltetem ezt. Inkább hozzanak gyümölcsöt, ne mindig egy plüss vackot. Egyébként az már feltűnt valakinek, hogy a cukihelyes plüssrengetegből a gyerekeink jó, ha 1-2-vel játszanak?! Asszem, a lelkem mélyén plüssellenes vagyok.

Pöttyök a falon, és az igazi Pötty az ajtóban

Country Komfort: - Szerinted - címszavakban - milyen az ideális gyerekszoba? A gyermekeid élvezik-e, hogy van saját szobájuk? Mi az a tevékenység, amit a szobájukban végeznek, és melyek azok, amelyeket a közös térben?


ideális gyerekfüggöny
Ízbolygó: - Az ideális gyermekszoba? Ami bent fogja a gyereket. :-)
Ez most vicc volt. Mindenekelőtt világos. Nálunk a gyerekszobák szinte csak alvásra szolgálnak. Hiába csillivillik :-) A gyermekeink hű kutya módjára követnek minket felnőtteket a házban. És letáboroznak ott, ahol mi vagyunk. Mi pedig kevésszer táborozunk le a gyerekszobákban. Egyelőre ez így fest. Persze lehet, hogy iskolás korban mindez változik majd Dalmánál. Bár ő manapság is elvonul néha babázni, játszani, de nem ez a jellemző. A felső szinten ezért is kellett befalaztatnunk az átriumot, hogy nagyobb térben lehessünk. Látva azt, hogy Bence milyen típusú gyerek (igazi rosszcsont), most már úgy gondolom, hogy balesetvédelmi szempontokból sem volt utolsó ez döntés. Jó, hogy még akkor kiviteleztük, amikor a pocakomban lakott.

Bence - aka Mini - szobája, a sok éve kiváló szolgálatot tevő függőszékkel

Country Komfort: - Melyik a házatok legtutibb szeglete/részlete?

Ízbolygó: - Amit imádok? A konyha (mily meglepő), a terasz, a fenti szinten a dühöngő. De az egész házban szeretem a világosságot, a szellősséget.

igen, ez AZ a konyha!
Country Komfort: - Elégedett vagy-e azzal a kényelemmel, amit a háztartási gépeid nyújtanak? Van-e olyan gép/innováció, amire vágysz?

Ízbolygó: - Abszolút elégedett vagyok! Nem vagyok egy kütyümániás. Néha már ezt is soknak érzem, ami van. Bár még egy sütő elkélne...

Country Komfort: - Hetente mennyi időt töltesz rendrakással és milyen saját fejlesztésű praktikák segítenek abban, hogy ez minél kevesebb idő legyen? És, hogy az örök kérdést is neked szegezzem: Dalma és Bence hajlandó-e elpakolni a játékait?

Ízbolygó: - Őszintén: úgy érzem, egyfolytában pakolok. Praktika nincs: igyekszem a gyerekeket is bevonni. Ez kreatív energiáim függvényében sikeres vagy halott project. A "keresd meg a .... és hozd ide" játékot mindenesetre szeretik, elég gyorsak is benne. De megvallom, van, hogy egyszerűbb csendes magányomban a fürdés alatt összerámolni...:-) Egy dologra viszont az évek alatt rájöttem: bármilyen praktikusak a mély, mindent elnyelő dobozok pakolás szempontjából, a gyerek azokkal a játékokkal, amik oda bekerülnek, nem játszik. Mert nem látja át. Játékot mindig a polcról jó levenni. Lerántani. Lerámolni....

hálószoba (nézz be a gardróbba! kicsit nagyon rend van...)
Country Komfort: - Rangsorold a fő házimunkákat, légy szíves: gyűlölöm: => semleges: => kedvelem: és miért? :)

Ízbolygó: - Ahogy egyre több munkám van, úgy megy ez lassan a házimunka rovására. Alapvetően a házimunkákkal semmi bajom. Csak RENGETEG időt felemésztenek. Ahogy egyre többen vagyunk, úgy egyre többet. Nem tudok olyan házimunkát mondani amit gyűlölnék... Ha időm van, szívesen elpepecselek a takarítással, vasalással, bármivel. Állítólag a Bika aszcendensem miatt jól mennek ezek a másoknak talán unalmasnak, egyhangúnak tartott feladatok. Engem egyébként (itt már lehet hülyének tartani) kikapcsol a házimunka, mint tevékenység.

Country Komfort: - A blogírással termelődő fájl- és fotómennyiséget, a felhasznált szakirodalmat, illetve a publikációidat (Blikk Nők Konyha, interjúk) hogyan tartod rendben - és hol?

Ízbolygó: - A fő bázis a számítógép, elég jó kis farendszerrel dolgozom:-) A papíralapú dolgok beszerzését már korábban visszavettem, ezek mappákba gyűjtve figyelnek a polcokon. Van, ami a konyhában, van, ami a dolgozóban.

Country Komfort: - A gasztronómia érezhetően a szenvedélyed is. Hogyan tudsz megálljt parancsolni magadnak - ha parancsolsz egyáltalán -, hogy ne vásárolj úton-útfélen valamilyen konyhai kütyüt?

Ízbolygó: - Nem vagyok kütyümániás, így ezt igen könnyen kordában tudom tartani:-))) Most például egy vajtartót szeretnék venni. Immáron egy hónapja. Ami tetszik, azt drágának tartom. A döntést jegelem. Mélyen fatalista vagyok, hiszek abban, hogy a megfelelő pillanatban szembe fog jönni a legjobb megoldás. És akkor nem a papírból szedjük ki a vajat:-)

Country Komfort: - Apropó: kedvenc konyhai kütyüd...?

Ízbolygó: - Pfúúú, még ezzel is bajban vagyok. Most pl. vágyom egy elektromos citrusprésre, mert iszonyat mennyiségű facsart narancslevet iszunk, ez az idei tél sztárja nálunk. De ha választanom kellene, talán a késeket szeretem a legjobban. Zwillingek. Jók.

Country Komfort: - Amikor Nálad jártam, mindig ámulva figyeltem, hogy patikatisztaságú a konyhád, miközben párhuzamosan rengeteg dolgot csinálsz benne: gyereket etetsz, serpenyőben sütsz, salátát készítesz. Mi a trükk? Mi az, ami nálad a minimum konyhai tisztaság tekintetében (ami nélkül nem fekszel le este)?

Ízbolygó: - A titok a folyamatos mosogatásban rejlik. Korábban hozzászoktam, hogy kevés edénnyel kellett megoldanom a főzéseket, így mosogatni kellett. Meg szeretem a rendet magam körül. Jobban jár így az agyam is. Minden átlátható. Ez inspirál.

Country Komfort: - Minimál, elegáns, rusztikus, retro, glamour, skandináv, antik: melyik stílusirányzat áll közel hozzád?

Ízbolygó: - Egyértelmű. Minimál. (unalmas csaj vagyok:-))

Country Komfort: - A blogról, ezen belül férjed, Mr. Ízbolygó, alias Grillbolygó receptjeiből is tudjuk, hogy tavasztól őszig mennyire fontos szerepet tölt be a család életében a kinti sütögetés. Hogyan alakítottátok ki ezt a részt, és hogyan kerülöd el azt, hogy rengeteget kelljen suvickolni egy-egy grillezés után? (a "Mr. Ízbolygóval csináltatom meg" válasz nem ér :-)

Ízbolygó: - A grill mobil, húzgáljuk ide-oda. A takarítása Mr. ÍB feladata., van hozzá saját mosogatója is, ezt azonban nem olyan nagy kedvvel használja, inkább behordja a csetreszt.:-) Suvickolni? De mit? Csak a grillrácsot kell letakarítani, arra meg van valami kütyüje. Ő sem szenved a folyamatos takarítástól. Vagy nem mondja...:-)

Country Komfort: - Mennyire vagy "zöld", mennyire van jelen az életetekben a környezettudatosság?

Ízbolygó: - Környezettudatosak vagyunk, bár vannak még távlatok... Külön gyűjtjük a papírt, újságot, PET palackokat és egyéb műanyagokat ill. az üveget. a tisztítószerek jó része környezetbarát, de nem használok mosódiót, meg egyéb zöld cuccokat, szóval mosásügyileg van hová fejlődnöm. Bár az öblítő minimalizálva van. Azt szoktam mondani, hogy a konyhámból száműzve van a 10-20%-os ételecet, de a tisztítószerek között szeretem:-)

Country Komfort: - Lesz-e tavaszi nagytakarítás nálatok és ha igen, milyen mértékű: kicsit nagy (az ablakpucolással bezárólag) vagy nagyon nagy (a pincétől a padlásig, szekrénykiürítéssel, szőnyegtisztítással stb.)?

Ízbolygó: - Mindig van nagytakarítás. Idén is lesz. Pincénk ugyan nincsen, de a függönyök, ablakok, szekrények nem menekülnek.

Country Komfort: - Végül: olvasol-e lakberendezéssel kapcsolatos magazinokat/könyveket/blogokat? Ha igen, melyek a kedvenceid?

Ízbolygó: - A tervezgetés/építkezés fázisában egyfolytában bújtam ezeket a magazinokat. Manapság le vagyok kattanva róluk. Néha jólesik egyet-egyet átlapozni, de nem vásárolom egyiket sem folyamatosan. Még a végén kedvet kapnék átalakítani a belső tereket:-)
***
    Amikor egy-egy magazinban megjelent fénykép kapcsán ehhez hasonló mondatokat írok: "ez ugyan nem egészen az én stílusom, élőben viszont nagyon klassz lakás lehet", sokszor jut eszembe Tündéék háza. Látnom kellett a tereket, ücsörögnöm kellett egy bögre tejeskávéval a kanapén ahhoz, hogy kimondhassam: a minimál is lehet igazán otthonos. Jó rendben, letisztult környezetben lenni. Hát még vendégeskedni!

(A lakásbelső-fényképek a Blikk Nők Otthon c. magazin számára készültek, és Ízbolygó engedélyével kerültek a cikkbe.)




Megjegyzések

  1. amikor megérkeztem Tündihez vendégségbe, mi volt az első mozdulata??? gyorsan felporszívózta az étkezőt :-)))

    és ha állhat itt egy személyes kedvenc, azok a hatalmas ablakok, amikből az egész település a szemünk elé tárul

    VálaszTörlés
  2. Lizzie: ugye? jól mondod! :-)

    az ablakok pedig tényleg szenzációsak, és olyan tiszták, mintha ott sem lennének!

    VálaszTörlés
  3. szuper interjú, telitalálat volt az ötlet! gratulálok country komfort, köszönjük ízbolygó! :)
    kedves ízbolygó: mikorra tervezel nyilvános lakásbemutatást a felcsigázott olvasóknak by country k és lizzie?:)))

    VálaszTörlés
  4. Zöldpötty: köszönjük. Hátha lesz folytatás is!

    VálaszTörlés
  5. :)
    egy kérdés: semmi bajom a parajos pennével, de mi a különbség a parajos penne és a spenótos penne között? :o nagyon divatos lett mostanság a "parajos" szó..

    VálaszTörlés
  6. Különbség? Nincs. Csak elképzeltem, hogy így kezdem a cikket: "Spenótos tészta." és VALAHOGY a p.p. jobban... alliterál.

    VálaszTörlés
  7. Paraj=spenót
    Én a parajt használom inkább, mert a kölykök a spenótot nem szeretik, de a parajt igen!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon tetszett a cikk!
    Elegendő tárolóhely - ez a kulcsa mindennek.

    VálaszTörlés
  9. Alexandra: örülök! És ahogy az egyik most olvasott lakberendezési könyvben áll: rendszeres szelektálás is kell... nos, ez nekem nem megy könnyen, de hatásos!

    VálaszTörlés
  10. Nagyon tetszett az interjú. A szívem egyik csücske nekem is a minimál, a másik a country:-) A konyha nagyon klassz, és örülök, hogy picit többet megtudhattam Ízbolygó-ról. Köszönöm Country komfort:-))

    VálaszTörlés
  11. Móni!
    Köszönöm a kedves megjegyzést! És igen, tudom rólad, mert olvastam a Veled készült beszélgetést :-), hogy a két "végletet" (minimál, country) egyformán szereted. A Limara-interjúd beharangozásánál még nem mertem nagydobra verni, hogy a CK is ellátogat egy gasztrobloggerhez.. ez lett belőle!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Teázós

Totálisan összefüggéstelen lesz, amit ma írok; vegyük úgy, hogy az esőt nézve virtuálisan együtt iszunk valamilyen finom teát ( te-ázás, hahaha ), és van nálam tíz noteszlap mindenféle témában. Tegnap elkezdett poszt. 1. Aki szokott a Rossmann-tól rendelni, és szereti a szakácskönyveket, annak szerintem érdemes most élnie azzal az akcióval, amelyikben bio élelmiszerek mellé Stahl Judit-szakácskönyvet adnak ajándékba. Nem tudom, miért van így, mert a stílusa néhol elképesztően modoros, mégis ő tudja azt, amitől kb. önálló olvasmány lesz a receptgyűjtemény, de mint receptgyűjtemény önmagában is vérprofi. Továbbajándékozni szintén jó. 2. Azt hiszem, el kell fogadnom, hogy az érvényesülés és kapcsolatépítés címén végzett tevékenységek 9/10-e nekem nem megy -- és nem is tartom őket ízlésesnek (biztosan azért, mert kompenzálok). Magamat pedig gyakran tartom bénának, amiért nem építek és nem érvényesülök. Ami még rettenetesen irritál, az a  "ki kinek a kije"  nevű társadalmi társ

Lomtalanítás 2020

Megint visszafelé haladok az időben: ez a szuper gyűjtésünk még akkor történt, amikor nem világméretű járványról volt szó. Az egyik utolsó gondtalan esténk volt, mondhatni. A kerületünkben minden évben figyelem az évente egyszer legálisan utcára hordott tárgyakat (bútormániásként nem bírok nem odanézni), de egyrészt nekem is volt egy minimalista fordulatom, és óvatosabb lettem az esztelen halmozással kapcsolatban, másrészt emlékeim szerint az elmúlt pár évben az egyre erősödő tendencia az volt, hogy napokkal előbb megjelentek a lomisok, krétával felrajzolták a felségterületüket, a lomtalanítás napján pedig kiváló érzékkel, hangos perpatvarok közepette lefoglalták a legmenőbb cuccokat, majd azokat tőlük lehetett megvásárolni .    A gyerekeknek gyártottam is elméleteket arról, hogy végtére is társadalmilag - vagy mit tudom én, milyen szempontból - jól van ez így, hadd éljenek meg belőle, ez nekik így is egy _megalázó, durva_, sokat utazós, hosszú, munkás nap, a mi lakásunk p