Ugrás a fő tartalomra

Kémia, biológia

A munkám része, hogy "megtöröm a jeget", azaz ráveszek valakit arra, hogy beszéljen, sőt: minél akadálytalanabbul beszélgessen velem, akkor is, ha teljesen természetes módon először "le van fagyva" az idegen nyelv használata miatt. 


Egy idő után az is nagyon fontos, hogy vissza tudjon kérdezni (ami nyelvtanilag sem olyan egyszerű). Szerencsére még mindig érdekel, amit az emberek mondanak, enélkül nehéz lenne ezt jól művelni; amikor pedig kibontakozik belőle valami, amiben mindkét fél sérülékenysége, igazi énje megmutatkozhat, azt szeretem a legjobban.

Ez arról jutott eszembe, hogy mostanában több érdekes beszélgetést folytattam. Közülük kettőt  -- ami fontos: nem az óráimon zajlott társalgásokról van szó! -- kontrasztív elemzésnek fogok alávetni itt, a blogon, bocs. :-)

Nehéz úgy beszélni róluk, hogy ne derüljön ki, hol és kivel dumcsiztunk (két különböző napon, két különböző helyszínen), de azért megpróbálom ezeket a körülményeket elrejteni, mert nem lenne korrekt még ennél is nagyobb mértékben kibeszélni a másik felet. Végső soron mindegy a nem, a kor, a státusz, a hangsúly a kommunikáción van.

I. 

Az első esetben, amikor egy vicces helyzet kapcsán kezdtünk el beszélni, egy darabig úgy éreztem, hogy a kicserélt információk mennyisége és minősége pontosan azt támasztja alá, amit vártam: nekünk már réges-régen beszélnünk kellett volna egymással. Ezért volt kifejezetten furcsa, hogy egy ponton a beszélgetés elkezdett totálisan aszimmetrikus lenni, mintha más-más filmet néznénk, és ettől elkezdtem magam nagyon nem jól érezni benne. 

Tulajdonképpen bruttó negyed óra alatt eljutottunk oda (tényszerűen két vadidegen, ugyebár), hogy az életmódommal kapcsolatban mindenféle sommás és nem túl pozitív ítéletet, illetve a változtatásra irányuló ötletet hallgattam, mire önkéntelenül elkezdtem védekezni, aztán ettől dühös lettem magamra. 

Persze, most már tudok röhögni a reakciómon és az egészet egy vállrándítással elintézni, de akkor azért rosszul esett. Mondjuk, fontos jelzés volt: valaki lekerült a piedesztálról, és ez valószínűleg így volt helyes. Nem tudom, nekem hányszor sikerül, de kifejezetten próbálok figyelni arra -- és azóta még jobban --, hogy az ártatlan, frissen megismert beszélgetőtársam ne érezze sz@rul magát, ha velem van, és semmiképpen se beszéljek bele az életébe. :D


II. 

A második esetben -- milyen furcsa az élet -- a hátam közepére kívántam, hogy meg kelljen szólalni vagy hallgatni kelljen valakinek a sztorijait, de a másik fél olyan kitartóan kezdeményezett beszélgetést, hogy udvariasságból válaszolgattam neki. És ő annyira önreflexív volt, illetve kicsit ügyetlenül, de olyan lelkesen oldotta a feszültséget, ami a helyzetből adódott (ezt most nem írhatom le, de higgyétek el, nem volt beszélgetésre alkalmas a szituáció), hogy elkezdtem figyelni rá, és végül én is eleresztettem egy poént. 

Onnantól nem nagyon volt megállás, és az előző helyzettel ellentétben azt éreztem, hogy minden, ami én vagyok: baromi érdekes, értékes, és mi (tkp. két vadidegen, ugyebár) órákig tudnánk beszélgetni mindenféléről. Nem mellékesen szellemileg is egészen lebilincselő volt (nem rossz, ha valakinek ennyire vág az esze). 

Nem tudom megmondani, hogy ez a második kommunikációs helyzet nem trükk volt-e, azaz nem azért volt-e ilyen meglepően jó ez a beszélgetés, mert a beszélgetőtársam mindenáron szimpátiát akart belőlem kiváltani, hogy az érdeklődése őszinte volt-e, mert a helyzet, amiben találkoztunk, nem egészen partneri, egyenrangú viszony volt.

Úgyhogy lehetséges, hogy mind a két helyzet mérlege: bukta és időpocsékolás, de a másodikban akkor is összehasonlíthatatlanul jobban éreztem magam.

Csak ennyit szerettem volna mondani, illetve idézni valamit, ami szintén kommunikáció és amit már többször le akartam írni: eléggé bírom, amikor J. azt mondja a háznál a nyekergéseimre -- jaj, ki fogja öntözni a paradicsomot, jaj, ki fogja kivinni a kukát --: "nyugodtan legyél, meg lesz oldva". 









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Cementlap a linóleum alatt II.

Hosszú történet lesz ez. Nem kétrészes. Ma is esik, plusz festik az ajtókat éppen az előszobában; mivel nem tudok csiszolni, megírom, mi a helyzet. Először is: olyan kedves barátaim és olvasóim vannak, akik ráadásul még valóban okos tanácsokat is tudnak adni, hogy elképzelhető, hogy lesz valamilyen megoldás a ragasztó-problémára. Itt is kösz mindenkinek! Ott tartottunk, hogy hőlégfúvó segítségével sikerült lehámozni a régi linóleumot a cementlapról, de sok ponton csak kenődött a hő hatására a ragasztó, nem lehetett "letolni", illetve olyan erősen tartott, vagy már korábban feloldotta a cementlap felső részét egy pár mm-es vastagságban, hogy fel is jött ez a felső, mintás réteg.  Furcsa módon egyébként jobban tépte, ha apránként próbáltam felszedni, és jobban ment, kevesebb kárt okozva, ha nagyobb adagokban, magasabbról húztam: majd magyarázza el valaki, aki ért hozzá, hogy miért van ez. Utána két út körvonalazódott: vagy fizikailag vagy kémiailag (vagy

Lomtalanítás '23

Annak ellenére, hogy idén márciusban mindössze másfél óránk volt arra, hogy belevessük magunkat hű társammal, E.-vel a lomizás szenvedélyébe, eléggé eredményesen zártuk, azt hiszem.      A macska és a kertészkedéshez való összes szerszám, vödör stb. mind az autóban volt, mert éppen útra keltünk otthonról, hogy a hétvégét a háznál töltsük, és tudtam, hogy nem akarom és nem merem sokáig így hagyni őket, úgyhogy minden újabb, tíz-tizenötperces kör után ellenőriztük, hogy minden rendben van-e, ami erősen korlátozta a lehetőségeinket. (R. minden alkalommal jelezte, hogy ez neki egyáltalán nem tetszik, és menjünk már.) A felszabadult, egész délutános, kissé mániákus portya ennek következtében elmaradt, de nem baj: az adrenalin így is dolgozott bennünk, és örültünk mindennek, ami szembejött.      Az egész úgy indult, hogy befordultunk az egyik kedvenc utcánkba, és egy pillanat alatt kihalásztam a szemétkupacból ezt a képet: Innentől már nyert ügyünk volt, mert annyira tetszett, hogy minden má