Ugrás a fő tartalomra

Készülődés a télre (konyha)

Korábban sosem gondoltam volna, hogy a befőzés bármennyire érdekelni fog, mára azonban logikus része lett a kerttel való foglalkozásnak, és az sem elhanyagolható tényező, hogy viszonylag egyszerű, gyors konyhai művelet, amire viszont oda kell figyelni, és ezáltal teljesen ki tud kapcsolni.


Egyébként tök nagy befőttesüveg-hiányban szenvedek, úgyhogy sokkal jobban kell gyűjtenem az összes méretben a jövő szezonra, mert most kérnem kellett párat, illetve folyton azt kell számolgatni, hogy egyáltalán van-e annyi üveg, hogy nekiállhassak egy kisebb adag lekvárnak.

Isabel Paige videóit továbbra is szoktam nézni, és nagyon tetszik, hogy sok mindent, amit az erdőben talál, szintén feldolgoz: vadrózsából, bodzabogyóból, fenyőtűből számtalan kozmetikumot vagy ajándékozható cuccot készített már. Ahogy főz, az is végtelenül gusztusos, és nagyjából egyezik az ízlésemmel, egy ideális világban szinte csak ilyeneket készítenék én is: növényi alapú ételeket egyszerűen és rusztikusan. Nagyon szívesen részt vennék egy egyhetes workshopon nála, mert rengeteg dologhoz ért -- ezek közül, mondjuk, a szövés és a varrás biztosan nem menne, mert nem tudok annyi ideig egy helyben maradni, de a többi nagyon izgalmas.

Mi készült nálunk idén?

1. Apple butter, azaz almakrém Isabel Paige ötlete nyomán. Olyan jó, hogy mondta, hogy a csúnyább, sőt ízetlenebb almák is új dimenzióba kerülnek így, teljesen igaza volt. Én ugyan nem passzírozok semmit, tehát magház nélkül, de héjukat meghagyva főztem az almagerezdeket citromlével, almaecettel, cukorral, fahéjjal és szegfűszeggel, illetve egy pici dzsemfix hozzáadásával. Amikor megpuhultak, botmixerrel pürésítettem őket. Vigyázni kell, az "almavaj" rettenetesen pöfög a fazékban, folyamatosan a fedővel kell védeni magunkat, de megéri küzdeni vele, mert nagyon finom, sűrű állagú krémet kapunk.

2. Klasszikus almakompót mézeskalácsfűszerrel. Nincs is jobb télen, mint előkeresni és hosszú kanállal az üvegből enni, miközben takaróba bújva megnézünk egy érdekes videót vagy egy jó filmet.

3. Egyszerű paradicsomszósz egy kis bazsalikommal és oregánóval. Mint ismeretes, ez egyáltalán nem készülhetett saját paradicsomból, mivel az nemigen volt, csak kb. háromszor annyi, mint a képen, ami nagyon szomorú -- így viszont felfedeztem a kis zöldségest, ahol jó áron lehetett befőzőparadicsomot kapni, és megértettem azt is, hogy ezek a hatalmas, tenyérnyi példányok miért olyan jók szósznak: nem túl savasak, és könnyű velük dolgozni.

4. Salsa. Biztosan nem lesz elég, mert mostanra három kis üvegnyit ettünk meg... Annyira jó és egyszerű elkészíteni!

5. Uborkasaláta télire hagymával. Ahogy teremtek a kígyóuborkák, úgy tettem el egy-egy újabb adagot. Jó lenne, ha tényleg kitartana.

6. Zöldparadicsom-almalekvár. Nem vagyok elájulva tőle, de ennek nyilván köze van ahhoz is, hogy nem tettem bele túl sok cukrot. 

7. Csalamádé káposztával, lilahagymával és zöldparadicsommal. Ezt frissen tartjuk a hűtőben, és szerintem elképesztően finom. Pont az a mű-íz hiányzik belőle, ami a bolti savanyúságok nagy részében olyan zavaró. A gyerekek valamiért nincsenek oda érte, de nem baj. A maradék néhány szem, pajta mögül származó zöldparadicsomot így fogom eltenni.

8. Citromfű-szörp. Ezt majdnem elfelejtettem írni; elég finom lett, és még tervezem, hogy készítek pár üveggel.


Nálatok készülnek befőttek vagy lekvárok?




Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Regénybe illő - vidéki házriport

Learning to let go ... (zene bekapcs.) Nagyon régóta várok arra, hogy bemutathassam ezt a házat. Gyerekkoromban egyszer jártam benne (akkoriban lakatlan volt), és máig emlékszem a színes üveggel kirakott padlásablakra. Már akkor, öt-hatévesen arról álmodoztam, hogy hasonló otthonom lesz egyszer. A ház másé lett, a lehető legértőbb kezekbe került, én felnőttem, az álmaim egy részét feladtam, és visszatértem. A visszatérés azért nem ment egykönnyen. A tulajdonosok ugyanis először vonakodtak - nem beengedni , kiváló vendéglátók és nagyszerű emberek, hanem: megjelenni . A házat megjeleníteni. A magazinoknak eddig sikerrel ellenálltak, Kos-természetemmel mégis rávettem őket, hogy a publikum elé tárják az otthonukat. Egy blogon. A látogatás után több hónapig a gépemben pihentek a fotók - féltve őriztem őket, és próbáltam más fórumra ajánlani a képriportot. A körülmények nem engedték, hogy máshol jelenjen meg. Nagyon boldog vagyok, hogy végül a saját blogomon lett a helye. Fr

Hovatovább*

Nagyon régóta írom ezt a blogot -- és nagyon régóta nem. :) Írhatnám vicceskedve, hogy alkotói válságban vagyok, de az a helyzet, hogy tényleg abban érzem magam, és nem olyan vicces benne lenni. Jó volna folytatni az írást, de mindig elakadok, holott az évek során a részemmé vált ez a felület; úgy érzem, hogy a vidéki városi érdekes színfolt lett a hazai blogszférában, nekem kiváló kreatív csatorna, grafomán énem legjobb terepe, nektek pedig rendszeres olvasnivaló (volt). Bocsánat, hogy bevonlak benneteket a dilemmáimba, de úgy gondoltam, mégis jobb, ha írok valamiről (bármiről), mintha semmiről sem, ugye. Ugyanakkor a meta-diskurzust kifejezetten nem bírom, mert vagy van mondanivalója az embernek, és akkor írjon, vagy nincs, és akkor ne. (!) Most mégis a köztes állapotról öntenék ide néhány gondolatot, hátha nekem is tisztább lesz a kép: 1. A blog fő szerepe az, hogy a hobbimról, a lakberendezésről szóljon, másodlagosan pedig az, hogy ha valami történik a Háznál, azt megörökítse (ez

Lomtalanítás '23

Annak ellenére, hogy idén márciusban mindössze másfél óránk volt arra, hogy belevessük magunkat hű társammal, E.-vel a lomizás szenvedélyébe, eléggé eredményesen zártuk, azt hiszem.      A macska és a kertészkedéshez való összes szerszám, vödör stb. mind az autóban volt, mert éppen útra keltünk otthonról, hogy a hétvégét a háznál töltsük, és tudtam, hogy nem akarom és nem merem sokáig így hagyni őket, úgyhogy minden újabb, tíz-tizenötperces kör után ellenőriztük, hogy minden rendben van-e, ami erősen korlátozta a lehetőségeinket. (R. minden alkalommal jelezte, hogy ez neki egyáltalán nem tetszik, és menjünk már.) A felszabadult, egész délutános, kissé mániákus portya ennek következtében elmaradt, de nem baj: az adrenalin így is dolgozott bennünk, és örültünk mindennek, ami szembejött.      Az egész úgy indult, hogy befordultunk az egyik kedvenc utcánkba, és egy pillanat alatt kihalásztam a szemétkupacból ezt a képet: Innentől már nyert ügyünk volt, mert annyira tetszett, hogy minden má